Napsali o nás
Na pomoc start-upům

Uvést zdravé produkty na trh – takový byl sen a podnikatelský záměr Mostafy Sultana a jeho společníků. Pomoci dostat jejich organické koření na regály obchodů, kamenných i online byla zase úloha pracovníků GS1 Czech Republic. Bez funkční identifikace kompletní hierarchie balení by jejich prodej nebyl realizovatelný.
„Kdybych dostal devět hodin na to, abych porazil strom, prvních šest bych brousil sekeru,“ prohlásil kdysi Abraham Lincoln. Také na začátku podnikatelského úspěchu značky Basmat stála důkladná příprava a detailní průzkum trhu. „Věděli jsme, že trh biopotravin ve střední a východní Evropě roste a poptávka sílí,“ popisuje ideu dodávat koření s certifikáty EU pro ekologické zemědělství zakladatel společnosti Green Mediterranean Company Mostafa Sultan. Konzumace certifikovaných biopotravin v České republice činí pouhá tři procenta celkové spotřeby potravin. Zato rapidně roste. „Ujistili jsme se, že tento segment má velký potenciál. Organické produkty jsou však relativně drahé. Tak proč je lidem, kteří usilují o zdravější životosprávu, neudělat dostupnějšími! Naším cílem a strategií bylo nabídnout zdravější alternativu. Dodat výrobky vysoké kvality bez konzervačních látek a přísad za dostupnou cenu.
Basmat je biokoření vyrobené v České republice.
Všechny organické suroviny pocházejí od certifikovaných dodavatelů. Tím je zajištěna nejvyšší bezpečnost potravin, která splňuje požadavky Globální iniciativy pro bezpečnost potravin (GFSI) a normu ISO 9001:2008 pro potraviny. Produkt je certifikován společností KEZ o.p.s. (Kontrola ekologického zemědělství). Produkty Basmat dále nesou certifikáty FSSC 22000 mezinárodního standardu pro bezpečnost potravin, který je uznáván organizací GFSI (Global Food Safety Initiative). Tuto certifikaci akceptují obchodní řetězce jako dostatečný důkaz o zajišťování bezpečnosti potravin ze strany výrobce.
S využitím zkušeností z jiných trhů, zejména ze západní Evropy, Mostafa Sultan srovnával podmínky pro podnikání v okolních zemích. „Českou republiku jsme vnímali jako velmi stabilní ekonomiku, současně s relativně nízkými provozními náklady.“ Po důkladné rešerši nákladů na logistiku a pracovní sílu, ale také nákupních zvyklostí atd. padlo rozhodnutí založit firmu v Praze. Stejně pečlivě společníci postupovali při navržení logistického a výrobního zázemí. „Nezpracované biokoření dovážíme z Německa, kam surovina směřuje ze třetích zemí, jako např. ze Srí Lanky, Vietnamu, Španělska nebo Maďarska,“ vysvětluje Mostafa Sultan s tím, že v blízké budoucnosti plánuje přímý import ze zemí původu suroviny. Koření dovezené v hromadných baleních se naskladňuje ve skladu s řízenou teplotou v Plzni, přičemž dopravu i skladování Green Mediterranean Company plně outsourcuje. „Plzeň funguje jako hub. Surovina se zpracovává v Karlových Varech a hotové výrobky se vracejí do plzeňského skladu. Odtud se dopravují do poboček v Praze a v Brně.“ Obalový materiál dodává český výrobce.
Diverzifikovat prodejní kanály!
Management firmy se rozhodl využívat co nejvíce kanálů pro odbyt produktů. Vedle supermarketů a specializovaných obchodů se zdravou výživou zakladatelé společnosti vsadili také na online prodejny. Tento kanál se v souvislosti s probíhajícími protiinfekčními omezeními nyní snaží rozvíjet nejvíce. „V této situaci jsme s našimi obchodními partnery implementovali preventivní hygienická opatření. Doprovázejí veškeré procesy od výběru suroviny až po zakoupení produktu spotřebiteli, abychom chránili zdraví našich zaměstnanců i zákazníků,“ doplňuje Mostafa Sultan. Pojďme zpět ke genezi projektu. Spolu s navržením logistických toků a výrobních kapacit čekal firmu další oříšek: náročné zajištění biocertifikace produktů, které s sebou nese přísné kontroly dodržování stanovených podmínek při výrobě, skladování a transportu produktů. Přitom jde vlastně o průběžný proces, kdy je třeba certifikaci „obhajovat“ při namátkových kontrolách. Aby bylo možno výrobky prosadit na maloobchodní trh, musela společnost zvládnout také další výzvu. Zboží bylo potřeba vybavit čárovým kódem. Společnost se tedy musela zaregistrovat do Systému GS1 a zvládnout správnou identifikaci svých produktů.
Podpora GS1 Czech Republic
Návštěva kanceláří GS1 Czech Republic byla jedním z prvních kroků na cestě za úspěchem. „Tato zkušenost mi otevřela oči. Dověděli jsme se, že nejde pouze o přidělení čísla firmě a výrobkům. Zjistili jsme, že identifikace výrobku je také nástrojem pro jeho dohledání v dodavatelském řetězci od výroby až na POS,“ vzpomíná Mostafa Sultan. Vybavený základními vědomostmi z webu vyrazil na školení, které pro něj zaměstnanci školicího střediska připravili v anglickém jazyce. „Pro laika je složité vidět všechny souvislosti mezi datovými nosiči, identifikátory, sdílením sebraných dat mezi partnery. Dostali jsme potřebné know-how a zavedení standardů v praxi bylo najednou snadné.“ Pracovníci GS1 Czech Republic pomohli v krátké době se zavedením standardního značení u celé hierarchie balení od spotřebitelských a obchodních balení až po palety. Součástí podpory implementace byla i průběžná verifikace čárových kódu u dalších zaváděných produktů. Z práce s čárovými kódy se brzy stala rutina a manažeři Green Mediterranean Company se mohli plně věnovat svému byznysu. Přesto se i nadále zajímají o další možnosti rozvoje implementace Systému GS1. Do budoucna by uvítali jednodušší způsob výměny kmenových dat, který jim nabízí GDSN.